• Nastavení triatlonového posedu

    Poloha na časovkářském speciálu je hodně odlišná než na klasickém silničním kole. Poloha je zásadní rozdíl, který nám pomáhá být rychlejší. Je proto velmi důležité nastavit sedlo a řídítka tak, aby vše bylo sladěno a na kole se Ti dobře sedělo a výkon tak mohl být co nejlepší. U delších triatlonů se budeme snažit dosáhnout polohy, která bude aerodynamická a zároveň i pohodlná, protože pohodlí je při delším závodě důležitejší než aerodynamika. Následující řádky a obrázky čerpají z knihy "Tréninková bible pro triatlonisty" od Joeyho Friela. Jedná se o nejlépe hodnocenou tréninkovou příručku napříč amatérským i profesionálním triatlonovým sportem.

    V dnešní době existuje mnoho tzv. fit systémů, které Ti na míru triatlonový posed nastaví, doporučí sedlo, boty, vložky do bot a všechny možné další věci, které jsou ve výsledku i zbytečné a akorát Ti udělají vítr v peněžence. U každého měření jde vždy o zpětnou vazbu jezdce vůči osobě, která posed upravuje a nastavuje. My budeme vycházet z naprosto základních pravidel pro nastavení triatlonového posedu, která v začátku určitě postačí...

    Posed nastavíme na základě zpětné vazby jezdce a to v následujícím pořadí priorit: 1. bezpečnost, 2. pohodlí, 3. aerodynamika, 4. výkon. U krátkých časovek nebo rychlých a krátkých triatlonů lze upřednostnit aerodynamiku před pohodlím. Na kole máme tři styčné plochy a ty jsou pro nás zásadní: 1. pedál, 2. sedlo, 3. řídítka.


    nastavení kufru na tretře

    1. nastavení kufrů na tretrách je věc, kterou spousta lidí moc neřeší, ale vliv má celkem značný. Výchozí, tedy neutrální pozice je ta, při které je osa pedálu pod bříškem prstu chodidla jako je tomu na našem obrázku. Většině lidí toto nastavení vyhovuje a není potřeba ho zásadně upravovat. Posunutí kufru dozadu směrem k patě má za následek zlepšení přenosu síly a snížení kadence. Bude tedy efektivnější na delší tratě bez častých změn rytmu. Toto nastavení zhoršuje schopnost akcelerovat a jet při vyšších otáčkách. Závisí tedy na jízdním stylu atleta a také na preferenci tratí.









    nastavení výšky sedla

    2. nastavení sedla probíhá ve třech polohách. Výška sedla od středu šlapání, předozadní poloha a sklon sedla. Jedno s druhým souvisí a je potřeba nastavit je tak, aby spolu tvořili ideální pozici. Výška sedla je díky svému vlivu na výkon jedním z nejzkoumanějších aspektů posedu a existuje nespočet různých vodítek, vzorců a dalších pomůcek jak jí nastavit. My se budeme řídti jednoduchou poučkou, při které zaujmeme časovkářskou polohu, pootočíme kliku do spodní úvratě, na pedál položíme patu nohy bez boty a sedlo posuneme tak vysoko, aby noha byla v koleni napnutá. Toto je výchozí pozice ze které se dá lechce odchýlit dle potřeby a vjemu každého atleta. Výška sedla má přímou souvislost s jeho předozadní polohou, proto je potřeba vše vícekrát po nastavení zkontrolovat. Když sedlo posuneme výš, tak se zároveň zvětší vzdálenost od řídítek. Proto po zvednutí bude většinou následovat i lehké posunutí sedla dopředu.








    výška-sedla.jpgPředozadní poloha sedla se oproti silničnímu kolu a posedu na něm značně liší. Nastavení záleží na délce stehen a pohyblivosti v oblasti kyčlí a bederní páteře. Nastavení neutrální polohy dosáhneme následujícím způsobem. Pedály nastavíme do vodorovné polohy a zaměříme se na přední nohu. Od konce lýtkové kosti spustíme olovnici, která by ve výsledku měla procházet osou pedálu. Vše je krásně zobrazeno na obrázku. Tato poloha je při plně aerodynamickém posedu ekonomičtější. Poloha sedla by měla být rovnoběžná se zemí, popřípadě špičkou trochu dolů pro pohodlnější sezení. Jenon pro srovnání, poučka pro nastavení posedu na silničním kole říká, že osou pedálu prochází svislice od špičky kolena. Z toho logicky vyplívá, že oproti silničce bude sedlo více vepředu. Od toho se mimo jiné odvíjí i odlišná geometrie časovkářských kol.














    řídítka-nastavení.jpg3. pozice řídítek se odvíjí od toho jakého chceme dosáhnout pohodlí, jaký typ závodu jedeme a jak jsme zvyklý na časovkářskou polohu. V podstatě se dá říci, že čím kratší závod a čim více jsme zvyklý na aero posed, tím jsou řídítka níž, potažmo i dál. Při delším výkonu a menší ohebnosti můžeme řídítka posunout výš až na úroveň sedla a vzdálenost od sedla zkrátit. Základní pozice je cca 2,5 cm pod úrovní sedla. Toto se může lišit v závislosti na výšce postavy a velikosti kola. Naším cílem je vyladit aerodynamiku a pohodlí na ideální úroveň. Je zde více prvků se kterými můžeme hýbat. Například i rozvor aero nástavců, které budou jinak nastavené v případě silného větru než když je relativní bezvětří. Nastavení řídítek hodně ovlivňuje jak bezpečnost, tak aerodynamiku a hlavně pohodlí. Trochu jinak se budeš cítit při nastavování na trenažéru a následně v reálu na silnici. Proto jsou jemné korekce v terénu na místě a je důležité řídit se vlastním pocitem.